El repte d'aprendre

 Acabo de corregir un control d’Història.

Teòricament és un bon grup classe.

Poso les notes. Més de la meitat dels alumnes han suspès.

Comparo el control amb controls de 5 anys enrere. Vull comprovar si no vaig errat.

Constato que és bastant més senzill.

És a dir, control més senzill, notes pitjors.

Francament preocupant.

Alguna cosa està passant.

No anem bé.

Hi haurà qui dirà que ens hem d’adaptar als temps actuals; que l’ensenyament ha de canviar; que els alumnes no són com abans…

I de ben segur que és cert…


Em ve una pregunta al cap: en què consisteix l'aprenentatge?

Sempre he pensat que jo aprenc quan assimilo, interioritzo i/o faig meu un concepte; quan soc capaç d’explicar-lo, de contextualitzar-lo i d’usar-lo correctament.

Si un alumne no és capaç de fer-ho, no ha après.

Evidentment, sempre ha passat que els alumnes estudien per a un examen i al cap de dues o tres setmanes han oblidat bona part d’allò que sabien.

Aquí ve la feina del docent, ser capaç de mantenir viu, al llarg dels anys, allò que l'alumne ha estudiat i, en algun moment, va saber explicar.

És a dir, la nostra feina seria saber destriar allò que val la pena que “s’emportin” d’allò que no té una gran rellevància.

El problema és que, per poder fer aquest “manteniment”, prèviament l’alumne ha hagut de fer un esforç, ha hagut de tenir una constància, atenció i estudi per entendre i saber. Això és el que considero que, malauradament, avui s’està perdent.

Potser, i només potser, hauríem de tornar enrere en alguns conceptes com l’exigència o la disciplina en la feina diària…

Potser, i només potser, tocaria ajudar-los perquè s’adonin que aprobar exigeix un esforç, que aprendre exigeix un esforç i que progressar també exigeix un esforç…

Sí, cal constància i dedicació per assolir aprenentatges, però abans podria ser vàlida una “fórmula” que vaig “patentar” en el meu dia a dia. L’anomeno VIC o CIV.

És a dir, Voluntat, Interès, Curiositat … o Curiositat, Interès, Voluntat.

Tant se val l’ordre!

Tot plegat prou interessant…i complicat

Gran repte!!




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Gràcies, UEM. Fins sempre

Carta oberta a les meves jugadores

Aturada i...compromís